Egzekucja obowiązku szkolnego / nauki
Celem egzekucji administracyjnej jest zawsze doprowadzenie do wykonania (chociażby przymusowego) obowią zku o charakterze publicznoprawnym. W konsekwencji przymus egzekucyjny jest stosowany tylko tak długo, jak długo stan rzeczywisty jest niezgodny z treścią obowią zku.
Źródło obowią zków edukacyjnych stanowią bezpośrednio przepisy ustawy o systemie oświaty. Skoro zatem obowią zki te powstają z mocy prawa, to do wszczęcia egzekucji administracyjnej ustawodawca nie wymaga uprzedniego wydania żadnej decyzji administracyjnej, która byłaby podstawą egzekucji. Ma to wpływ m.in. na wypełnienie formularza tytułu wykonawczego TYT-3, gdzie nie wypełnia się rubryki 24 „Podstawa prawna obowią zku (akt administracyjny)”.
W świetle przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji wierzycielem obowią zku:
- rocznego przygotowania przedszkolnego i szkolnego do ukończenia przez dziecko nauki w szkole podstawowej – jest dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka;
- szkolnego w stosunku do absolwenta szkoły podstawowej – jest dyrektor publicznego gimnazjum obwodowego;
- nauki – jest organ gminy (jej organ wykonawczy tj. wójt, burmistrz, prezydent miasta), w której dziecko ma miejsce zamieszkania.
Z uwagi na regulację art. 19 należy natomiast uznać, że organem egzekucyjnym w zakresie wszystkich obowią zków edukacyjnych jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Środki egzekucyjne są skierowane zawsze przeciwko rodzicom jako zobowiązanym, nawet jeżeli chodzi o zaniechanie spełnienia obowią zku uczęszczania na zajęcia przez dziecko. Egzekucja administracyjna obowią zków edukacyjnych może być wszczęta, jeżeli właściwy wierzyciel obowią zku edukacyjnego, po upływie terminu do jego wykonania przez zobowią zanych rodziców (opiekunów prawnych)dziecka, przesłał im pisemne upomnienie, zawierają ce wezwanie do wykonania obowią zku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego. Postępowanie egzekucyjne może być wszczęte dopiero po upływie 7 dni od dnia doręczenia tego upomnienia (art. 15 § 1 u.p.e.a). Koszty upomnienia obciążają zobowią zanego (art. 15 § 2 u.p.e.a). Są one – z uwagi na niepieniężny charakter obowią zku – egzekwowane odrębnie.
Po upływie co najmniej 7-dniowego terminu, wszczyna się egzekucję. Wierzyciel wystawia tzw. tytuł wykonawczy, posługują c się w tym celu formularzem TYT-3, stanowią cym załą cznik nr 24 do Rozporzą dzenia Ministra Finansów z dnia 22.11.2001r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. Nr 137, poz.1541 z późniejszymi zmianami), a następnie z wnioskiem o wszczęcie egzekucji. Wniosek wraz z tytułem wykonawczym i załą czonym do niego dowodem upomnienia zobowią zanego wierzyciel przesyła do organu egzekucyjnego. Otrzymuje go również zobowią zany, który w terminie 7 dni może podnieść odpowiedni zarzut, np. wykonania egzekwowanego obowią zku.
W toku egzekucji rocznego przygotowania przedszkolnego lub obowią zku szkolnego, dyrektorowi publicznej szkoły podstawowej lub gimnazjum – jako wierzycielowi obowią zku – służą uprawnienia do wnoszenia środków zaskarżenia (zażaleń) na postanowienia organu egzekucyjnego, a także prawo wnioskowania o zawieszenie lub umorzenie postępowania.
Do doręczeń zobowią zanym wszelkich pism przedegzekucyjnych oraz w toku postępowania egzekucyjnego stosuje się odpowiednio przepisy KPA(art. 39-49). Regulują one w szczególności tzw. doręczenie zastępcze, dokonywane do rą k osoby innej niż zobowią zany.
Ponieważ egzekucja dotyczy w omawianej sytuacji obowią zku o charakterze niepieniężnym, wierzyciel powinien wskazać we wniosku środek egzekucyjny, do których – w przypadku obowiązków edukacyjnych jako mających charakter niepieniężny – należy przede wszystkim grzywna w celu przymuszenia lub ewentualnie przymus bezpośredni (pozostałe środki egzekucyjne, wymienione w art. 1a pkt 12 lit. b) u.p.e.a., są zdecydowanie nieadekwatne do istoty egzekwowanego obowią zku).
Grzywna w celu przymuszenia jest świadczeniem pieniężnym o określonej przez organ egzekucyjny wysokości. Może ona być nakładana kilkakrotnie w tej samej lub wyższej kwocie (art. 121 § 1 u.p.e.a.). Każdorazowo nałożona grzywna nie może w stosunku do osób fizycznych przekraczać kwoty 10.000 zł., zaś grzywny nakładane wielokrotnie nie mogą łą cznie przekroczyć kwoty 50.000 zł. (art. 121 § 2 i 3 u.p.e.a.). Grzywnę nakłada się na zobowią zanego postanowieniem, doręczanym wraz z tytułem egzekucyjnym. Na postanowienie to (niezależnie od dopuszczalności zgłaszania zarzutów i zażalenia na samo prowadzenie postępowania egzekucyjnego) zobowią zanemu służy zażalenie (art. 122 u.p.e.a). Nałożone grzywny w celu przymuszenia, nieuiszczone w terminie, podlegają ścią gnięciu w trybie egzekucji zależności pieniężnych, określonym w niniejszej ustawie art. 124 § 1 u.p.e.a.). Ich uiszczenie powoduje zatem wszczęcie kolejnego postępowania egzekucyjnego.
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | Zakład Placówek Oświatowych w Radzionkowie |
---|---|
Data utworzenia: | 2015-04-09 |
Data publikacji: | 2015-04-09 |
Osoba sporządzająca dokument: | Leszek Pniok |
Osoba wprowadzająca dokument: | Leszek Pniok |
Liczba odwiedzin: | 2335 |
Rozwiń Historia zmian
Data i godzina zmiany | Osoba zmieniająca | Opis zmiany | Poprzednia wersja |
---|---|---|---|
2015-04-09 09:33:02 | Leszek Pniok | Utworzono artykuł | Egzekucja obowiązku szkolnego / nauki |